Anmäl er till Knatteskolan 2024 här →
Rotebro IS Fotbollsförening
Fotboll
Referat: Stocksunds IF - Rotebro IS FF
Not the result we wanted
2023-06-04 10:17

Inför ögonen på idel ädel fotbollsadel i form av Martin Mutumba, Jesper Hofmann och Danis närmast sörjande visade vi oss från en av våra sämre sidor under lördagens drabbning i Stocksund, med slutresultatet 1-1 till följd.

Innan matchen pratade vi om att Stocksund är organiserade och skickliga när de sätter in sin synkade press. Vi pratade också om att inte bli förvånade när så sker och om vad vi skulle göra när så blev fallet. Sen rullade 45 minuter av våra liv iväg, vårt diskuterade scenario utspelade sig ungefär precis så som vi pratat om, med den för vår del enormt enerverande detaljen att vi inte gjorde det vi hade pratat om. Felbeslut på felbeslut på felbeslut fattades och vi kom med blotta förskräckelsen in till halvtidsvila utan insläppt mål. Det som var mest frustrerande var inte att Stocksund var så mycket bättre än oss utan att vi gjorde oss själva så infernaliskt mycket sämre än vad vi faktiskt är, och att alldeles för få i vårt lag gjorde en ansträngning i att faktiskt ta tag i det. Det var mycket pek på nästa och skylla på någon annan, ett beteende som i sammanhanget är djupt förkastligt.

Halvtidsvilan handlade om att på något sätt försöka väcka liv och engagemang i laget med ett par taktiska justeringar. I grunden handlade det om att försöka påminna om vad vi sa innan matchen och om att det ännu fanns tid att ge oss själva lite upprättelse.

Sagt och gjort. Vi kom ut på plan och efter ungefär fem minuter spelade hade vi släppt in ett mål efter taffligt försvarsspel. In kom Arnel och med honom började vi få fast boll och längre anfall. Kort därefter kom Niklas Ivars och Hugo Wandel också in och med dem började vi hota på högerkanten. Vår egentligen enda bra period i matchen utspelade sig mellan matchminut 60 och 75 och det var också då vi efter en situation fick en straff som Daniel, symptomatiskt för dagen, missade men där Niklas skickligt slog in returen på halvvolley. Jag får erkänna att jag där och då kände visst hopp om att vi skulle fortsätta trumma på med längre anfall där vi vände dem från kant till kant och kom upp med boll runt och i deras straffområde. Istället började vi återigen slarva och chansa för mycket i passningsspelet med ett böljande spel till följd. Ett spel som Stocksund behärskade bättre än oss för dagen och där vi nog ska vara glada över att de inte utnyttjade sina kontringslägen bättre mot slutet.

Med knappa dygnets perspektiv på insatsen är det fortfarande en malande bitterhet som är den utmärkande känslan. Bitterhet och frustration över att vi inte under så lång tid tar tag i matchen och gör den till vår. Med facit i hand så får jag ta på mig ansvar för att jag inte bytte tidigare då samtliga inhoppare idag; Dani, Hugo, Niklas och Arnel kommer in och gör laget bättre.

Nya tag för A-laget på fredagen 16/6 då vi gästar toppkonkurrenten Täby på Vikingavallen. Innan dess tränar vi på och så har B-laget två matcher i veckan som kommer; hemma mot Sundbyberg på torsdag klockan 20.00 och hemma mot Tungelsta på lördag klockan 15.00.

Väl mött, med ett så sakteliga återkommande hopp om livet.

10-3 och 20-4-12023-10-29 11:45
4-1 i sista hemmamatchen2023-09-30 20:55