Anmäl er till Knatteskolan 2024 här →
Rotebroloppet 2021

Rotebroloppet ställer om

Vi är många som skulle önska att situationen i samhället såg annorlunda ut - dels för att se vänner och familj i större utsträckning, men också för lite mer variation.

Merparten av motionslopp under 2020 och även i år har tvingats att ställa in eller ställa om, vilket även vi var tvungna att göra.

Därför hoppas vi att ni ser positivt på nyheten att vi som arrangörer har för avsikt att genomföra Rotebroloppet under ej definierat format 2021. Det kanske inte blir så som det var back in the days, men vi är förhoppningsfulla om att kunna erbjuda en upplevelse som åtminstone påminner om det.

Vi för en nära dialog med polismyndigheten och följer aktivt samhällsdebatten och smittspridningen. Idrottsminister Amanda Lind uttalade sig nyligen positivt för att tillåta undantag för motionslopp (intervju) samtidigt som Vasaloppet nyligen genomförts som Vasaåket under förändrade ramar.

Vi ser ljust på framtiden och hoppas att se alla er som anmälde er förra året på startlinjen igen och välkomnar även nya anmälningar snart.

• Redan anmälda från 2020 behåller sin start 2021
  • Planen är att arrangera loppet den 1/5, eventuellt erbjuds löpare att springa över en längre tidsperiod
  • Det osäkra läget om format för loppet gör att tröjor ersätts av annan merchandise

Med full respekt för smittläget och gällande restriktioner ser vi ändå optimistiskt på ett genomförande för Rotebroloppet som åtminstone liknar en löpupplevelse så som ni minns den.

Information kommer att gå ut så snart vi vet mer, följ @rotebroloppet på sociala medier och bokmärk loppets anmälningssida (länk)

Vi syns i löparspåren

För att komma i kontakt med arrangörsgruppen;

inforotebroloppet@risff.se

=============================

Om loppet

Föreningen Rotebro IS arrangerar varje år en löpartävling för barn, unga och vuxna och tävlingen arrangeras alltid den 1:a maj varje år. Tävlingsområdet är i Rotebro, med eventområde med start och mål på Gillbo ängar som gränsar mot Bisslinge golfbana.

Loppet är en naturlig mötesplats för boende i Rotebro dagen efter Valborgsfirandet och en möjlighet för barn och vuxna att vara del av en härlig gemenskap i området. Trots vår lokala förankring och inriktning välkomnar vi deltagare från såväl övriga kommunen och hela länet, ja till och med hela landet!

Följ oss på sociala medier för uppdateringar och nyheter om loppet

Vill du eller ditt företag vara med som sponsor?

Rotebroloppet strävar efter långsiktiga partnerskap med sina sponsorer, gärna med företag med lokal förankring där vi kan finna gemensamma fördelar för båda parter. Vi vill att affärsverksamheter i närområdet ska blomstra och ser positivt på samarbeten där vi kan bidra med exponering av företag för nya potentiella kunder.

Historik

Rotebroloppet arrangerades första gången 2018, då som en del av föreningens 100-års jubileum. Antalet deltagare var då ca 300 personer och många familjemedlemmar samt grannar var där och var en del av festligheterna. Ultralöparen Johan Steene tog hem segern i loppets första upplaga.

Arrangemanget 2018 togs väl emot och det fanns en stor efterfrågan på en repris nästkommande år. 2019 arrangerades loppet för andra gången, denna gång med nästan 500 deltagare. Det var också året då Rotebrodubbeln introducerades för första gången.

Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen